Pagina's

10 december 2013

Pretty Little Liars

Iedereen kent waarschijnlijk wel de tv-serie Pretty Little Liars, één van de hotste series van dit moment in de Verenigde Staten! Deze hele serie is gebaseerd op de 8-delige boekenserie van Sara Shepard die handelt over 4 rijke vriendinnen die 4 jaar geleden hun beste vriendin Ali zijn verloren. Wanneer ze sms’jes van ‘A’ beginnen krijgen, komen ze alsmaar meer te weten over de verdwijning van Ali, maar zijn hun eigen geheimen wel veilig? Het verhaal in de serie en in de boeken loopt niet gelijk, zeker niet na het eerste seizoen, maar als je de serie leuk vindt kan je de boeken waarschijnlijk ook smaken! Ik vind deze boekenserie helemaal geweldig, dus wou ik jullie ook wat informatie geven. Lees verder voor een samenvatting, mijn leeservaring en waarom je deze boeken zeker moet lezen!

Van de hele serie heb ik 3 van de 7 boeken; deel 1 (Vriendschap), 6 (Moord) en 8 (Finale).

 Om een beter beeld van het hele verhaal te geven, hier mijn samenvatting van het eerste boek;
In het stadje Rosewood wonen de rijke tienermeisjes  Spencer, Aria, Emily en Hanna. Allemaal hebben ze grote geheimen; Spencer heeft gekust met het vriendje van haar zus, Aria heeft een relatie met haar leraar Engels, Emily is lesbisch en Hanna heeft smerige trucjes om slank en populair te blijven… Vier jaar geleden verdween hun beste vriendin en leider van hun groepje Alison en de vriendengroep viel uit elkaar. Samen hadden ze een groot geheim, ze hebben namelijk iemand onopzettelijk blind gemaakt en namen de schuld niet op zich… Sinds kort krijgen de vier meisjes anonieme SMS-berichten van een persoon die zich A noemt en dreigt om hun geheimen te vertellen aan hun geliefden. In het boek volg je de levens van de meisjes afzonderlijk en er komen ook veel flashbacks in voor. Er komen veel misdragingen en geheimen van de meisjes aan bod en je krijgt een inleiding op de volgende boeken van Pretty Little Liars.

Klinkt leuk toch? ;)

Ik vond deze boeken super om te lezen, de meeste had ik op 1 à 2 dagen uit! Je wordt echt helemaal meegesleept in het verhaal en je vraagt je continu af wie A is, maar wanneer je denkt dat je weet wie het is, krijg je weer andere feiten waardoor je redenering compleet in duigen valt, haha. Er wordt ook aandacht besteed aan actuele problemen en taboes, zoals de homoseksualiteit van Emily (die in het begin niet aanvaard wordt). De boeken zijn geen hoge literatuur zeg maar, echt ideaal voor ontspanning. Ze lezen echt als een trein en ik vond het echt jammer toen ik de laatste bladzijde van boek 8 uit had… Als je geen spoilers opzoekt, kan ik je trouwens verzekeren dat het  einde je zal verbazen…

Zoals ik al gezegd heb, heb ik nu de hele serie uitgelezen. Ik wil nu ook beginnen met de serie te bekijken, want ik heb al de eerste 5 afleveringen zien en ik vind het geweldig! Mijn favoriete personage is trouwens Spencer, op de één of andere manier kan ik me spiegelen aan haar, ze is ook zo bezig met school en wil alles goed doen… Beetje zoals ik haha ;) 

Ik leende dus de meeste boeken bij de bibliotheek, maar de Pretty Little Liars boeken kosten in België niet meer dan € 10,00 en het eerste boek heb ik zelfs kunnen scoren voor € 5,00!

Ik vind het echt jammer dat ik nu klaar ben met de boeken te lezen, maar de serie wacht! Wat vinden jullie trouwens van zo’n boekreview, moet ik dit vaker doen? Dat zou ik namelijk wel willen :) 

xoxo, Katrien

Geen opmerkingen: